DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Geocaching - Tomasook

Most Generála Pattona


Úvodem trocha historie – přejmenovávání liniových staveb (typicky mostů) nebylo pouze doménou komunistického režimu (například Škodovy závody přejmenované na Závody V. I. Lenina), ale třeba i  současný Most generála Pattona byl otevřen v roce 1972 jako Most Antonína Zápotockého, tehdejšího československého prezidenta. Přípravné demoliční práce související se stavbou severojižního průtahu i vlastního mostu započali unikátní demolicí výbušninou 13.1.1967. Vlastní výstavba mostu byla zahájena v říjnu 1967. Otevření proběhlo s nebývalou pompou a ve stejný den, tedy 11.11.1972 byla v Divadle J. K. Tyla (nikdy nepřejmenováno) uvedena premiérově dramatizace jeho románu Vstanou noví bojovníci.

Technická stránka stavby  nosná konstrukce je čtyřkomůrková s proměnlivou výškou 1,2 až 2,6 m o šířce 12,7 m z předpjatého betonu B400. Nosný rám je o šesti polích s vetknutými  pilíři 4 a 5 s kyvnými pilíři 2, 3 a 6 a posuvně uložený nad ocelových válečkových ložiscích na krajních opěrách. Tloušťka žeber komůrek je 0,5 m s osovou vzdáleností 3,05 m, vrchní desky komůrek 0,2 m a spodní s proměnlivou tloušťkou 0,15 až 0,25 m. Příčná výztuž na podporami je rovněž předpjatá.

Spodní stavbu tvoří dvě betonové krajní opěry s kvádrovým obkladem (délka 31 m, šířka 2,8 až 3,3 m a výška 4,45 až 5,985) a 5 mezilehlých podpěr, každá tvořená 4 pilíři (2 pro každý most)z železobetonu B 250 o rozměrech 2,5×2 m (pilíř 3 a 4) resp. 2,5×1 m (pilíře 2, 5 a 6) a výšce 9,34 m resp. 6,845 až 7,15 m.

Zajímavostí je, že most je s šířkou 31 metrů - naším nejširším železničním mostem, tramvaj je braná jako kolejové vozidlo (paradoxně, tento status má ze zákona i trolejbus).

 

Rekonstrukce mostu – Stav mostu je od 5.12.2008 evidován jako „špatný“, jehož použitelnost je s výhradou či podmínečná. V roce 2012 byla provedena oprava dilatačních závěrů mostu a v roce 2017 započala jeho celková  rekonstrukce. 

Náklady na stavbu jdou ze státního rozpočtu a představují 138 milionů korun (bez DPH). Zajišťuje je Ředitelství silnic a dálnic České republiky ve spolupráci se statutárním městem Plzeň. První dopravní omezení v souvislosti s rekonstrukcí začala 10. dubna 2017.

V první polovině roku 2018 byly provedeny stavební práce pouze na mostu ve směru z centra na Karlovy Vary, v druhé polovině pak oprava ve směru do centra, v roce 2019 pak dokončovací práce. Provoz na mostu byl po celou dobu rekonstrukce zachován ve dvou, byť zúžených, jízdních pruzích pro každý směr. Tramvajový provoz byl v některých etapách výstavby veden po jedné koleji obousměrně.

Při rekonstrukci bylo upraveno šířkové uspořádání na mostu ve směru z Lochotína tak, aby umožňovalo vedení silničního provozu ve směru do centra ve třech jízdních pruzích. Součástí oprav bylo i vybudování přeložek inženýrských sítí, nového veřejného osvětlení, trakčního vedení, nových chodníků a cyklostezky.

Při znovu otevření zrekonstruovaného mostu v listopadu roku 2018 nebyla v divadle J. K. Tyla uvedena žádná premiéra hry od generála Pattona.

O keši

Keš je velikosti micro a je umístěna na kraji, na boční straně zábradlí mostu, pozor na strmé schody kousek od keše. Z místa umístění keše je výhled na věž Katedrály svatého Bartoloměje. Prosím vracejte schránku na své místo. 

Zdroj: www.wikipedia.org, http://www.oplzni.eu foto: Tomas 28